Stim cu totii ca preturile produselor in Uniunea Europeana nu sunt unice. Comerciantii isi adapteaza preturile la economia fiecarei tari, iar astfel in anumite locuri la acelasi produs sunt preturi mai mari sau mai mici, dupa posibilitatile de cumparare.

Cand am fost la Praga am insistat sa ajung intr-un mall sa vad preturile obiectelor de imbracat, ma asteptam sa fie mai ieftine ca in Romania. Asa s-a si intamplat. Am scapat intr-un mall si m-am pus pe cumparaturi la risc, stiind rata de curs valutar intre coroana ceheasca si leu. Abia in seara asta mi-am dat seama ca am iesit in castig. Drept urmare mi-am cumparat din Praga camasi de 80 de lei, pulover de 110 lei, in timp ce in acelasi magazin din Bucuresti camasa era 160 de lei, iar puloverul  140 de lei. Asta se intampla la Mark & Spencer. In schimb baietii de la Office shoes sunt chiar ok, nu respecta paritatea leu – coroana care e undeva la 1.6, ci au transformat preturile din coroane direct in lei la paritate de 1 la 1. Adica, in timp ce in Praga un bocanc era vreo 3.000 de coroane, la noi e doar 300 de lei.

Ah, sa nu credeti ca noi avem si ceva bun in toata treaba asta. Cehii au reduceri, iar reducerile se aplica la pretul de raft. Nu ca la noi, inainte de reduceri de 50% cresc preturile cu 75%, astfel incat magazinul sa iasa iar in castig.

Dar suntem buni, ne permitem sa avem preturi mai mari decat tarile dezvoltate ale Europei, iar tot noi suntem in stare sa ne plangem ca nu avem ce manca. Pai stiti vorba aia, nu e prost ala care cere, e prost ala care plateste. Iar acum am inteles exact si de ce se practica turismul de shopping. Nu neaparat ca e cu mult mai ieftin in afara, teoretic banii aia se duc pe biletul de avion, ci pentru ca acolo gasesti muulte chestii care la noi vor veni in magazine abia la anul. Si asta dintr-un motiv pe care-l presupuneti cu totii, suntem atat de buni incat nu putem avea aceeasi marfa ca magazinele din afara din moment ce la noi inca se vand prostiile ce au tercut in moda de afara, iar aici ajung sub forma de second hand.

About The Author

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

5 Responses

  1. Victor

    Am oarece nelamuriri si/sau obiectii referitoare la afirmatii din acest articol:
    1. Preturile sunt adaptate la economie, nu la cat de fraieri sunt cumparatorii? Atunci faptul ca “la noi” preturile sunt mai mari decat “la ei” ar trebui sa-l interpretez drept superioritate a economiei romanesti asupra “celeilalte” economii (oricare-o fi aceea)?
    2. Daca dumneata faceai cumparaturile “…stiind rata de curs valutar intre coroana ceheasca si leu…”, CARE era riscul?
    3. Referitor la bocanci si la preturile lor comparative:
    a). Mai nou se vand (atat la Praga cat si “la noi”) la bucata, nu la pereche?
    b). Poate-mi explica si mie cineva CUM e paritatea asta 1:1, in cadrul careia 3000 coroane se transforma in 300 lei.
    4. Intrucat marea majoritate a populatiei de la noi (cel putin oamenii pe care-i stiu eu) sunt mai saraci decat lumea de la ei, cred ca nu e nimic de mirare ca la noi se cumpara puternic marfa “second hand” (mai ales ca de multe ori asa second-hand cum este – e de calitate superioara calitatii marfii care “la raft” e vanduta noua cu pret de multe ori mai mare).
    Cred insa ca in articol se face o confuzie, fiind numita marfa “second hand” NU cea purtata deja, ci cea oferita la vanzare “afara” si nevanduta, astfel incat aici se ajunge ca la expunere marfa sa fie gata expirata prin uzura morala, nu fizica (si in aceasta ordine de idei NU este exclus ca de la second-hand sa cumperi in stare destul de buna marfa care in magazinele “decente” abia urmeaza sa vina, sau abia a intrat).

    Reply
    • Stefan

      Calmeaza-te omule te rog…….nu e vorba neaparat de cum vorbeste ci despre ceea ce vorbeste…fii si tu mai ok putin. Eu unul am inteles ideea……tu probabil nu si te-a apucat de altele de plictiseala.

      Reply
      • Victor

        Stefan, cer scuze daca mi-o fi fost exprimarea deficitara si oi fi dat de inteles ca as fi intentionat sa fiu ori agresiv, ori agitat (ori ambele) (astfel incat sa fie necesar sa fiu indemnat sa ma calmez) SAU ca pana la urma n-as fi inteles ceea ce intentionase autorul sa transmita. Si cand ma gandesc la faptul ca eu chiar obisnuiam sa fiu mandru pt faptul ca ma exprim pe de-o parte inteligibil (reusind sa-mi transmit ideile fara a da multe posibilitati de a fi gresit interpretate) si pe de alta parte in mod ponderat si decent…
        De fapt… daca ma gandesc mai bine, ceea ce scrisesesi dupa indemnul initial la calm este chiar o dovada ca am reusit acest lucru.
        ADICA: Eu sunt (cam prea) in varsta, dar (TOT “cam prea”) incepator (deci nepriceput) in operare PC (sunt autodidact de nevoie, nebeneficiind de asistenta), si sunt relativ nou, “prospatura” pe acest blog, dar am apucat deja sa-mi dau seama ca piticu’ merita sa fie citit, cu tot ceea ce semnifica acest lucru (dovada fiind insusi faptul ca m-am abonat la blogul lui – si am ramas abonat. Ba mai si comentez articolele!)
        Comentariul meu nu intentiona in nici un caz sa puna la indoiala nici buna lui credinta, nici priceperea lui, si cu atat mai putin valabilitatea experientei pe care a trait-o si pe care a ales sa ne-o prezinte si noua in acest articol (ar fi fost si absurd, intrucat eu nu am ajuns inca pe acolo – si nici perspective apropiate pt asta nu se arata -, desi dumneata nu aveai de unde sa stii asta).
        La o eventuala recitire a comentariului meu precedent, cred ca ar deveni evident faptul ca intr-adevar nu ma referisem la “substanta” articolului, ci aproape numai la modul de exprimare, si mi-am permis sa fac asta TOCMAI pt ca autorul este PREA bun pt a nu-mi parea rau de aceste “scapari” de exprimare (de care sunt convins ca numai de neatentie fusesera cauzate, si NU de necunoastere, spre exemplu nu-mi inchipuisem ca piticu’ cand intra intr-un magazin plateste separat fiecare bocanc din pereche… 😀 )
        De la un agramat as fi acceptat asemenea “abateri” “fara sa clipesc”, desi TOT nu mi-ar fi facut placere sa fiu nevoit sa fac eforturi pt a intelege (NU ceea ce a “spus” – in scris – ci ceea ce INTENTIONASE sa comunice…), dar de la cineva de calitatea Piticului “am pretentii”!
        Piticule, sper ca nu te-ai simtit “atins” de comentariul meu, mi-ar parea rau…
        Multumesc pt intelegere si bunavointa! Spor si succes in continuare!

  2. Aurica

    am auzit situatii aseamanatoare de la multi oameni. desi greu de crezut la inceput, daca toti zic asa mi-am schimbat parerea.

    Reply
  3. Victor

    Later edit (nici nu mai stiu cu ce ocazie oi mai fi ajuns pe aici): alta scapare, de data aceasta matematica: pretul initial = 100%; majorare (inainte de reduceri) 75% => 175%; reducere 50% (din noul pret) =>87,5% (din pretul initial).
    Magazinul a facut totusi o oarecare reducere, deci nu iese in castig (chiar daca reducerea efectiva, calculata din pretul initial, nemajorat, este de doar 12,5%, nu de 50%).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.