Ati zice ca sunt rautacios, ca nu vreau binele ca nu ma pricep si altea alea. Ziceti ce vreti, vor fi cuvinte care trec pe langa mine fara nici o problema. Si pe langa toti specialistii care vad in Facebook Dumnezeul retelelor sociale, cel mai mare si misto loc de facut reclama, reteaua Facebook nu e nimic altceva decat o claca cu fundal alb si header albastru, acolo unde toata lumea alearga dupa nimic.

Drept urmare, undeva luna trecuta am cautat sa cumpar reclama pe Facebook ca sa promovez un articol pe blog. Si cum nu ma dau banii afara din casa, am facut economii ca sa platesc aia 7 dolari (nu stiu cat e in lei, pentru ca am contul in dolari) pentru o postare sponsorizata. Postarea sponsorizata pana la scumpirea tarifelor exista in Facebook doar 6 ore din momentul in care era promovata, iar dupa 6 ore iti returna statisticile pentru care ai platit. Acum nu mai returneaza statisticile respective. Cel putin la postarea cu pricina nu.

Si nu a fost o postare oarecare pusa acolo. Era o postare cu call to action, prin care eu indemnam oamenii sa participe la concursul cu bilete la Depeche Mode. Concurs care a avut un succes maxim, dar nu din acea postare sponsorizata. Si asta pentru ca acolo am urmarit linkul printr-un bit.ly.

In total linkul ala a adunat 154 de click-uri.
bit ly facebook 1

Dar, nu toate click-urile au venit din Facebook si nu toate click-urile au venit atunci.

bitly facebook 2

Drept urmare, linkul acela l-am mai dat o data pe twitter pe la 12 noaptea si a doua zi dimineata pe Facebook.
In schimb vestea trista e ca un link sponsorizat nu a primit mai multe click-uri decat orice alt link trimis sub orice alta forma pe Facebook.

Ma gandeam eu asa, ca daca ii dai bani lui Facebook, atunci reteaua se va sesiza si iti va acorda prioritate. Probabil ca mesajul tau va aparea mai in fata. In schimb nu apare cu nimic diferit fata de cum apar alte mesaje pe Facebook. E doar unul din multe altele, care e marcat ca si cum ar fi platit. Hah! Deci daca platesti un mesaj pe Facebook primesti eticheta ca l-ai platit si atat. Buna treaba. E ca si cum ti-ai cumpara ceva de firma care se rupe a doua zi. Da ma, dar au fost pantofi de firma.

Asa si reclama pe Facebook. E buna sa fie acolo pentru cei care o vand si isi iau comisioane. Nu pentru cei care cumpara. Pentru ca pe langa asta poti vinde mai bine si altfel, iar Facebook ca trebuia sa ramana gratuit, mai e putin si se vor prinde ca nu renteaza. Va amintiti scandalul cu General Motors, care si-au retras reclama de pe Facebook. Ei bine astept sa se mai sesizeze cativa ca gogoasa aia nu livreaza. Si atunci sunt doua solutii, ori sa fie mai agasanti in reclame ori sa fie frustrati.

Eu sunt frustrat. 50 de clickuri pentru 7 dolari? Pai ce, dintre prietenii mei nu intra nimeni pe Facebook?

About The Author

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

11 Responses

  1. Andrei Pintica

    Depinde si ce reach ai selectat si la cati oameni a ajuns informatia ta si daca ai selectat un filtru de varsta de aici si problema ta, din punctul meu de vedere. Eu am facut o campanie pe facebook timp de o saptamana cu 1 dolar si am avut reach de 2 milioane din 3 milioane si am fost multumit. Oricum publicitatea pe Facebook este scumpa. Chiar si la un status cand l-am promovat am fost multumit de rezultate…

    Reply
  2. cartus

    In ultimul timp am observat ca bit.ly cam da erori, a mai vazut cineva asta(nu functioneaza tot timpul)? Ma bate gandul sa trec pe altceva, gen tiny.cc, dar nu vad statistici pe altundeva.

    Reply
  3. Gabriel

    Salut, si eu am cumparat publicitate (mesaj sponsorizat pe facebook) si tot acelasi efect l-am avut, cu toate ca acolo la statistici scria ca mesajul respectiv a fost vazut de cateva mii de persoane… chestia e ca nici prietenii mei nu l-au vazut in newsfeed ca mesaj sponsorizat, iar cand vrei sa cumperi a doua oara un mesaj sponsorizat pretul e cam dublu 🙂

    Reply
  4. Adrian

    @Cartus – eu folosesc custom url builder-ul de la Google. E mai putin prietenos decat astelalte, dar poti sa faci mai multe cu el. Unde mai pui ca in loc sa ai inca un tool de monitorizare, deschizi Analytics si atat…

    @Cristi: Problema cu posturile sponsorizate pentru useri e una destul de simpla. Si nu e bug, e feature.

    Tu, ca individ, nu poti fi bagat in stream-ul altor indivizi (daca nu-ti sunt prieteni). Deci, cel mai probabil, posturile sponsorizate apar in feed-ul prietenilor tai actuali.

    Daca ai fi un blogger naspa si un individ plicti, cu care nu interactioneaza nimeni, acel sponsored post te-ar fi aruncat putin in fata friendșilor feisbuciști. Dar oamenii deja-s interesati de ce zici. Asa ca ai ajuns in feedurile alora care oricum ar fi vazut ce postezi.

    Uite “Now you can promote this post to move it higher in friends’ news feeds and help them notice it. Any post that you pay to promote will be marked as Sponsored “.

    Reply
  5. carolina

    ai facut economii ca sa platesti 7 dolari la facebook?! :)))))))) sper ca glumesti. sa stii ca reclama in facebook nu este chiar asa de aruncat la gunoi, cum zici tu. eu am facut, am fost multumita. ca nu ai primit atatea clik-uri cate ti-ai fi dorit asta e partea a doua. poate nu au fost atat de multi interesati de subiect, cum ai crezut tu ca ar fi.

    Reply
  6. NG

    Si eu am trimis unei prietene link-ul, dar nu din publicitate am aflat, ci direct de la tine :). Si da, am invatat sa ignor publicitatea din FB … nu ma intreba de ce.

    Reply
  7. Cristi

    Nu o scoate în evidență în mod marcant, dar o trimite la utilizatori care altfel n-ar vedea-o. Depinde și ce conține textul, poate nu a fost inspirat titlul…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.