Ca sa continui articolul precedent (sus, deasupra titlului, linkul din stanga) week-end-ul asta am experimentat ideea de a merge la consum. Cu alte cuvinte am ramas surprins cand am vazut ca masina mea are un consum mediu de 4.8 la suta:

Cum conduci la consum?

Ca sa mergi economic iti trebuie vreo cateva chestii de bun simt cum ar fi muzica in masina, apa, sucuri, companie placuta, o masina buna, un scaun confortabil, clima, cauciucuri si combustibil adecvat.

Muzica din masina

Acum ma laud, insa de prin 2007 masina mea se fabrica cu USB built-in. Adica nu am nevoie de CD-uri, de CD-uri cu mp3-uri, nebunii din astea, am nevoie doar de un ipod, USB stick si tanaaa, muzica e in masina la calitate mp3. Din pacate masina mea nu stie sa citeasca decat primele 200 de mp3-uri, dar asta s-a rezolvat la urmatorul update de firmware. Si pentru ce sa ai nevoie de mai mult de 200 de mp3-uri, cand poti sa iti pui doua seturi de ASOT si ai rezolvat cu 4 ore de condus.
Revenind, muzica tre sa fie frumos aleasa. Sa nu fie nici adormitoare si nici prea dura. Acum dupa gusturile fiecaruia, dar mie Sol (multumesc inca o data) mi-a facut un playlist pe un stick de 1 giga pe care tot nu reusesc sa-l ascult complet, cu tot soiul de muzici, de la slow la comerciala si electronica care se prind atat de bine incat nu te plictisesti deloc.

Nu fuma in masina

Cand fumam obisnuiam sa fumez in masina. Deschideam geamul putin, reduceam viteza, bagam repede o tigara, stingeam, lasam putin sa iasa fumul si mergeam mai departe. Senzatia de fumat la volan e aceeasi ca in orice alt moment. Pierdere de concentrare, oboseala, lene, relaxare. Cea mai buna idee de a fuma o tigara si de a pastra masina curata e sa opresti undeva intr-o parcare si bagi o tigara. Asa mai ai timp si sa bei ceva, sa respiri aer curat, sa te relaxezi cum trebuie, iar cand esti gata sa fii fresh si sa pornesti din nou la drum.

Fa pauze atunci cand ai nevoie

Am facut o data un drum de la Timisoara la Bucuresti si m-am oprit doar la kilometrul 110 pe A1 in Pitesti. Cand m-am dat jos de la volan am simtit ca mi se inmoaie picioarele si ca acolo raman. Atat de mult ma anchilozasem, mai ales din cauza drumurilor noastre pe care le-am tot trecut prin hopuri si gropi si asfalt prost si tremurici si de toate. Nu te lua dupa ideea ca n-ai nevoie de pauza ca o sa patesti la fel ca mine. Planifica-ti drumul, uite-te dupa puncte de interes si puncte de oprire din timp, opreste acolo.
Cand am fost la SMS Iasi, mi-am amintit de o benzinarie de la iesire din Buzau si am oprit acolo. In Bacau dupa nenorocirea aia de pod de pe centura am oprit sa imi relaxez picioarele si sa vorbesc la telefon si in Targu Frumos am oprit sa-mi iau apa. Asa am ajuns aproape fresh la Iasi, dar categoric mai relaxat decat dupa drumul ala Timisoara – Bucuresti.

Repara pedala de acceleratie

Am intalnit multi oameni care se plang ca le tremura pedala de acceleratie. Se simte asta la relanti, se simte in trafic, se simte oricand si oricum. Si toate masinile fie ele automate sau manuale au un singur dezavantaj, piciorul trebuie sa fie pe acceleratie. (in romania nu se poate merge cu cruise control activat, n-ai unde) Si sa mergi in halul asta cu piciorul tremurand cateva ore, ori te va durea, ori il vei controla foarte greu.

Clima si confort

Cei mai avantajati aici sunt oamenii care au clima pe masina, iar aceasta este controlata de catre calculator, mentinand in permanenta o temperatura constanta in habitaclu. In schimb mie personal imi place sa conduc cu clima oprita, cu aerul oprit si sa ma obisnuiesc astfel conditiilor atmosferice de afara. Exceptie face vara cand e mult prea cald.
Ajustati-va scaunul asa incat sa nu va incomodeze decat putin. Nu va luati un scaun prea moale, pentru ca nu vreti sa adormiti la volan, algegeti-va o masina sau un scaun pe care le considerati foarte confortabile si unde credeti si stiti ca puteti sta cateva ore fara sa va miscati.

Combustibil si cauciucuri

Unii spun ca daca mergi cu rezervorul pe jumatate plin masina consuma mai putin. Cum eu sunt cantitate neglijabila pentru masina mea nu pot sa ma prind de chestia asta, dar am vazut ca mi-a crescut consumul atunci cand mi s-au tocit cauciucurile. Dupa ce le-am schimbat totul a revenit la normal.

 

Condu elegant

Bineinteles ca aici intervine si ideea de condus elegant. Sa o numesc asa, iar eleganta consta in a nu accelera tampit, de a mai lua piciorul de pe acceleratie, de a face masina sa se aseze pe drum. Ieri cand m-am intors acasa i-am tot vazut pe diversi pe DN1A stand unii in curul celorlati si punand frana intr-un mod disperat in loc sa pastreze o distanta de cativa metri si sa ia piciorul de pe acceleratie cand ii vad pe aia ca incetinesc.

Nu depasi viteza inutil. Adica e ok ca mergi cu 80 -90 si asa mai departe, dar de la 130 in sus creste si consumul pe masura, pentru orice masina.  Si tot aici adapteaza turatiile masinii la treapta de viteza corespunzatoare. Uneori consumi mai putin la 80 la ora in treapta a 5-a decat in treapta a 4-a.

Ia-ti timp de drum

Nu pleca la drum aiurea, noaptea, dimineata, in graba sau cu termen limita in care sa ajungi la destinatie. Vrei sa ajungi intreg acolo si sa nu fii obosit. Asa incat condusul e o placere, nu o cursa de raliu, nu un drum in care tu sa dovedesti ca esti primul, iar la urmatorul semafor te depaseste ala pe care tu l-ai depasit acum jumatate de ora. Ieri m-au depasit niste masini (pe linia continua, chestii riscante, frane) pe care le-am ajuns la un semafor peste jumatate de ora. Ei s-au chinuit eu am mers relaxat.

Si un consum de 5 la suta decat un consum de 10 la suta, te ajuta sa dublezi aproape numarul de kilometri pe care il parcurgi cu masina.

 

About The Author

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

7 Responses

  1. Alin Ropan

    conteaza si multe altele. de exemplu, presiunea in roti. trebe sa fie la nivelul optim, altfel daca e mai mica, creste consumul.

    Reply
  2. Alin Ropan

    uneori consumi mai putin la 80 intr-a 5-a decat intr-a 4-a? eu zic ca tot timpu nu uneori 🙂 Da, mi-am amintit, si asta conteaza. Invatasem si la scoala de soferi, consumul e mai bun daca mergi citez “cu o viteza cat mai mare, dar cu turatie cat mai mica”. Adica na, nici subturat sa nu fie, mai ales pe pante….insa pe loc drept nu ai pb asta

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.