home to blog Jumătate din români folosesc adblock și asta nu e un lucru bun

Jumătate din români folosesc adblock și asta nu e un lucru bun

Cristi Manafu are un newsletter pe care îl trimite cam odată pe lună cu chestii interesante de pe internet. 80% din ce trimite el acolo, eu citesc deja și de fapt asta e confirmarea că urmăresc lucruri care contează și nu lucruri inutile.

În schimb din newsletterul ăsta, am aflat ca jumătate dintre români folosesc soluții de adblock. Ceea ce nu este deloc bine și aș încerca să spun de ce, atât din punct de vedere al publisherului, cât din punct de vedere al utilizatorului.

Utilizare adblock în România. Sursa FOMO Newsletter

De ce este rău pentru companii

  • Odată publisherii sunt dependenți de publicitate. Niciunul din siteurile din .ro nu face suficienți bani din publicitatea online ca să fie independent să poată susțină echipa unde lucrează oamenii, să susțină chiria sediului și o sumedenie de cheltuieli. Poate părea simplu ideea de a deschide un site din vârful patului, dar dacă vrei să faci ceva mai mult decât atât o să vezi ca ai nevoie de mult mai multe lucruri.
  • Banii din publicitate vin din două moduri, de la Google prin adsense și de la departamentul de vânzări (agenția) / adserver. Și aici este problabil marea problemă pentru că de obicei agențiile de vânzări au idei năstrușnice și propun tot soiul de execuții pe site, astfel încât să se vândă mai mult, mai bine și să se vadă brandul clientului cât mai mare. Așa au făcut ceilalți, așa facem și noi, dar la noi să fie și mai mare.
  • Invazia de bannere pe siteuri au distrus conceptul de site de conținut din .ro. Cel puțin la nivelul siteurilor mari, navigarea fără adblock este incredibil de greoaie și chiar dacă ai cel mai perfromant calculator de pe piață, crapă browserul, nu că nu face siteul față. Iar dezvoltatorilor siteurilor respective nu le pasă, pentru că ei efectuează doar comenzi de la vânzări. PM-urilor siteurilor respective la fel nu le pasă, că îi bat la cap vânzările ca să vândă și GM-ul ca să aducă bani. Pe ei nu îi interesează ca îi înjură lumea.
  • Dar de fapt lumea nu mai înjură. Au instalat adblock-ul, se bucură de siteul curat, ca la început.
  • Chiar dacă siteul nu funcționează cu adblock, cum este cazul unui site de știri, cel puțin reușești să citesti acolo textul șirii, iar dacă vrei să vezi video, poți să intri incognito. Eu așa fac.

Rata atât de mare a instalării adblockului este critică. Pentru că oamenii nu vor dori să îl mai dezinstaleze. Și da, e vina publisherilor pentru că au permis creații tâmpite, e vina agențiilor de vânzări că au instalat prostii și au vândut prostii.

Chiar dacă Google încearcă acum să blocheze reclamele intruzive, reacția oamenilor este destul de violentă, atât timp cât e atât de mare rata de install a adblock-ului. Pe de altă parte, oamenii care au instalat deja adblock și nu sunt puțini, nu vor renunța așa ușor la aplicație.
Deja sunt siteuri care roaga utilizatorul să dezactiveze adblock atunci când le vizitează și le promit că nu au reclame agasante. Dar, sunt și siteuri – cum sunt cele romanești, care nu funcționează dacă ai adblock.

De ce este rău pentru utilizatori

  • Deja siteurile au playere video și alte opțiuni de navigare care nu funcționează dacă ai adblock activat. Iar asta e rău pentru experiența de navigare. Poți să citești un articol să zicem, dar dacă vrei să vezi și video, atunci asta nu se poate, decât dacă intri incognito.
  • Utilizatorul s-a obișnuit cu experiența siteurilor cu adblock și nu va renunța ușor la acesta.
  • Pe de altă parte, utilizatorul dacă renunță la adblock fie și pentru un site, va fi extrem de dezamăgit dacă siteul respectiv îl va agresa iarăși cu reclame nepotrivite.
  • Iar utilizatorul nu va mai da click pe reclama respectivă. Oricum rata de click este sub 5%, pentru că atât de creative sunt reclamele. Dar totuși, reclamele sunt plătite la click, nu la afișări. Sau mai rau, la completarea acțiunii. De unde și multitudinea de reclame proaste.

Soluții

Ar putea fi o soluție cum am văzut pe siteurile de afară. Acele mesaje care le oferă utilizatorilor experiența completă a siteului dacă scot adblockul.
Ar putea fi și soluția de a strânge utilizatorii în baza de date și în urma unui login, dar oamenii nu își mai oferă acum datele personale oricum ( asta daca nu e o ofertă de la Amazon, daca e ofertă atunci e ușor).
Ar putea publisherii să se strângă sub o umbrelă, sub un cod de bune practici, unde să vândă doar un număr de bannere, un anume format de bannere, care avantajează pe toată lumea și nu agresează utilizatorii.

De exemplu, eu testez acum un format prin care adsense să-mi afișeze mai puțină reclamă și cum spune tool-ul lor, nu ar trebui să scadă încasările. Și totuși cât poți da de la tine, ca Google să afișeze mai puțină reclamă, iar asta să facă siteul mai prietenos.

Cel mai simplu ar fi ca siteurile de conținut să fie mai prietenoase cu utilizatorii să vadă de ce este bounce rate-ul ăla așa de mare, să studieze rata de încărcare pe mobil sau pe desktop, pe calculatoare vechi – cum au majoritatea – și să revină puțin la sentimente mai bune față de utilizatori.

Totuși nu mai suntem la începutul anilor 2000, când nimeni nu știa ce e ăla internet, dar ne comportăm ca și cum am fi acolo. Iar utilizatorul nu va fi bucuros.

Pe de altă parte, nu tot timpul advertorialele sunt cheia succesului. Că una e să ai 50 de reclame într-o zi, ca articole, în format text și 3 știri. Alta e să faci un mix unde să intercalezi și una și alta. Iar pentru asta ai nevoie și de display, iar display-ul vine prin adserver, iar adserverul e blocat de adblock.

One thought on “Jumătate din români folosesc adblock și asta nu e un lucru bun

  1. Uiți un aspect foarte important – răspândirea de viruși și alte tipuri de cod mallware prin intermediul reclamelor. Cât timp îmi strigă antivirusul că nu știu ce site (chiar și astea mai mari) a încercat să încarce reclame virusate nu o să dezactivez adblock-ul. Pentru că prefer să nu văd acele alarme decât să stau cu grija că nu știu ce virus nou nu a fost detectat la timp și eliminat.
    Ce site oferă măcar cea mai mică garanție că toate reclamele de la ei sunt 100% curate?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.