home to blog Experimentul social Facebook funcționează sau nu?

Experimentul social Facebook funcționează sau nu?

Facebook este împărțit în bule și acum un an sau doi Mark Zuckerberg spunea că a reușit să finalizeze softul care face această împărțeală. Cu alte cuvinte, noi în mod natural, ne adăugăm în lista noastră doar persoane de încredere și din cercul nostru de interese. Pentru că de exemplu eu nu văd nimic din piața de gaming (cu excepția lui Dăescu), pentru că nu mă joc.

Dar din cauza acestor bule de pe Facebook am reușit să ne izolăm cumva de restul informației. De exemplu, dacă înainte aveam un timeline general – cum era și pe twitter – unde era toată informația de acolo și toată lumea vedea de toate, acum această informație este filtrată și dacă nu este în cercul meu de interese, ea nu apare. Mai mult decât atât, informația este blocată și geografic, adică întâi apare celor din zona ta, mai târziu apare și celorlalți care sunt în altă țară de exemplu.

Și nu mai avem acces la informație. La informație pe care probabil am dori să o vedem, la care am dori să ajungem. Sau poate că n-am dori să facem asta, dar era bine să fie acolo. Încă sunt de părere că era bine să ai toată informația pe timeline și să nu fie filtrată după interese.

De ce spun asta? Pentru că văd cum un experiment social funcționează în afara Facebook. Este această panică a cumpărăturilor. Lumea s-a dus în magazine disperată să facă provizii și să facă cumpărături. Dar de unde a plecat această mișcare, că nu a plecat de pe Facebook, pentru că nu am văzut-o în bula mea. A plecat de la declarațiile ministrului sănătății că avem provizii? A plecat de la imaginile din italia cu oameni care devastează magazine? A plecat pe Facebook de la oamenii din Italia care au luat legătura repede cu cei de acasă și au dat alarma?

Isteria asta națională este online sau offline?

Imi amintesc că la bradul mileniului, când au ieșit un milion de bucureșteni la Unirii, mesajul a venit pe messenger. Spunea simplu, diseara la ora 19 toată lumea la Unirii. Pe vremea respectivă aveai acest sistem de mass message pe messenger care trimetea orice fel de informație la toată lumea, fără să fie filtrată.

Și asta o consider la categoria online, pentru că mesajul a fost trimis online, iar oamenii au acționat în consecință.

În schimb de unde au ieșit oamenii la cumpărături în magazine. De pe Facebook? De pe Whatsapp? Din alte medii?

Pe de altă parte am văzut doar două relatări – în bula mea de Facebook – a isteriei de cumpărături. Una de la o jurnalistă și una de la o persoană din alt cerc de oameni. Dar dacă au fost doar două persoane la cumpărături cu Facebook, restul oamenilor care au făcut cozi la cumpărături sunt cine? Oameni fără Facebook? Oameni manipulați? Cum îi manipulezi, cum ajungi cu mesajul ăsta la ei?

Pentru că ăștia sunt clienții ideali. Oamenii care îți vor cumpăra produsul imediat ce îl vei vinde, oamenii care te vor vota fără să pună întrebări.

TAGS:

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: