Metropotam vorbeste despre brandurile din blogosfera, eu le-am explicat ca asa ceva nu exista. Un brand e ceva ce se vinde, e ceva ce se cumpara, e ceva ce se tine in mana se imbraca sau se mananca.

In schimb eu ma uit pe internet la brandurile care ar putea exista aici. In primul rand nu sunt, sau daca sunt se numara pe cel mult 10 degete. Sa ne gandim conform definitiei de mai sus care branduri de pe internet se mananca? Pai avem PROTV, asta da, se mananca, se consuma in fiecare zi, vinde publicitate si manipuleaza o groaza de oameni. Avem vreun ziar ce se poate numi brand pe internet? Nu prea, cel mult avem hotnews care a reusit sa scoata o gasca de oameni la Universitate in ziua in care Basescu a fost suspendat. In rest, stau sa imi caut in cap si nu reusesc sa gasesc. Probabil paginile operatorilor de telefonie mobila ar putea fi considerate branduri pentru ca acolo trebuie sa te logezi ca sa platesti / vezi factura, ca sa vezi mailul si asa mai departe. Dar paginile astea nu vand, nu manipuleaza. Ar mai fi brandurile de mancare, de imbracaminte, de bautura care sa existe pe internet. Teorie desfiintata, nu formeaza nimic, nu fac nimic, au o prezenta nevirala si aproape obscura. Bineinteles, la ei toate chestiile astea sunt facute pe o sumedenie de bani dati agentiilor de publicitate.
Mass-media, e un brand partial pe internet. Lumea reuseste sa intre pe paginile ziarelor / televiziunilor ca sa vada stirea respectiva, sa comenteze / injure stirea si sa plece mai departe. Chiar daca ei manipuleaza, ideea lor de brand se rezuma doar la reclamele ce le afiseaza in pagini, fara ca sa isi promoveze intr-un mod placut/viral numele lor. Singurul avantaj al mass-media in internet e ca sunt atat de vechi incat numele lor e aproape instinctual intiparit in memoria cititorilor, dar nu pentru totdeauna. Eu zic ca daca maine se va inchide evenimentul zilei, cautarile pentru situl lor de web ar fi reduse la vreo 20 – 30/zi in urmatoarele 2 saptamani.
Sa mai zic de brandurile auto? Nu, acolo in mare parte pe langa o pagina de prezentare in flash si seaca nu exista mai nimic, ar putea exista un forum, ce are in spate o comunitate serioasa, dar de obicei chestiile astea sunt facute de catre fanii masinilor respective, nicidecum de catre producator sau vreun dealer.

De ce vorbesc de branduri? Pentru ca ma oftic. Exista unii, unele, niste, cateva pagini de web care pot, care ar putea sa faca si sa dreaga miscari de masa impresionante. Exista pagini de web in online ce ar putea sa vanda intr-o zi atat numele propriu cat si al tertilor intr-o masa de ascultatori atat de mare, incat ar depasi orice asteptare. Dar … ne trezim fara implicare.
Drept urmare, ziceam mai devreme, exista unii care au reusit sa puna pe internet un brand din real life. Au avut noroc iar numele lor a devenit cunoscut si (sa zicem) apreciat. Dupa care s-au culcat pe o ureche, in loc sa dezvolte numel, au preferat sa stea sa se uite la o pagina care a ramas aceeasi timp de foarte mult timp si sa isi incaseze banii din reclame. Eventual din cand in cand mai baga cate un facelift al paginii ca sa fie in trend (dar fara sa se adapteze noilor cerinte in materie de online).
Ce fac aceste branduri? Nimic, doar profita. Nu se vand, nu duc nimic la bun sfarsit, nu isi respecta vizitatorii si nici macar nu le dau atentie. Drept urmare astia vor avea parte de vizitatori putini, vor avea parte de comentarii idioate, tendentioase si triviale.
Ma gandesc, a existat vreo intalnire a comunitatii / utilizatorilor inregistrati ai vreunui site mare? Sa zicem softpedia a facut vreo intalnire cu userii? Hotnews, evenimentul zilei, protv cineva? Nu … nimeni.

Si atunci se intreaba de ce apar pagini de web obscure care le iau vizitatori, de ce apar idei in alta parte inainte, sau de ce sunt altii cu mai multi vizitatori. In schimb paginile brandurilor, in puterea numelui lor isi permit sa copieze paginile mici, care n-au cum sa tipe si sa aibe reactii, le preiau ideile, si le asuma si se lauda cu ele imediat dupa ce le lanseaza online.

In timp ce aia mari isi permit sa faca chestii de genul asta, de ce nu s-ar reflecta acelasi lucru si cu cei mai mici. Ma rog … e un subiect ce as vrea sa se dezbata si as vrea sa il dezbateti, asa ca ajutati-ma cu pareri.

5 Responses

  1. PAH

    Am spus ca nu te mai citesc, dar am dat din inatamplare peste insemnarea asta, cautand chestii noi legate de “brand” in Romania. Ma amuza definitia pe care o dai tu brandului: “Un brand e ceva ce se vinde, e ceva ce se cumpara, e ceva ce se tine in mana se imbraca sau se mananca.”! Cred ca asa se vad lucrurile de la o mare distanta de meseria de comunicator. Imi vei spune ca tu cunosti meseria asta, ca esti implicat in ea, ca o studiezi amanuntit, de la a la z. (adica de la andressa la zoso, ca sa nu-ti complic viata).
    Conform definitiei tale (o repet, ca-mi place foarte tare: “Un brand e ceva ce se vinde, e ceva ce se cumpara, e ceva ce se tine in mana se imbraca sau se mananca.”), brand e si un covrig – pentru ca se vinde, brand e si o curva – pentru ca se cumpara, brand e si un penis – pentru ca se tine in mana, brand e oricine nu umbla gol – pentru ca se imbraca, brand e, in sfarsit, si un rahat – pentru ca se mananca!
    Oamenii aia te-au intrebat despre brandurile din blogosfera roameneasca, iar tu ai confundat cu maretie toti termenii.
    Orice brand consacrat (Toyota, Kia, Coca-Cola, Durex etc, etc) apare pe internet este un brand prezent pe internet. (punct). In lumea/piata blogurilor romanesti care vor fie notorietate, fie bani, brandurile/marcile, sunt in dezvoltare/asscensiune.
    Ai povestit frumos, fara sa stii ce spui, despre o multime de branduri/marci care nu-ti plac tie sau nu-ti place cum dau pe net. Nu asta ai fost intrebat. Daca nu stii inca, branduri in blogosfera romaneasca exista deja.
    Ar fi, dupa notorietate si nu dupa unici zilnici (ordinea este aleatoare): zoso, tolo, arhi, fulgerica, piticu, subiectiv, visurat, jeg etc, etc.
    Mai sunt si cele specializate, dar nu vreau sa-ti incarc memoria cu lucruri care te-ar putea confuza si mai tare.
    In limba romana, pe care, uneori, o stapanesti (nu vorbim aici de greselile inerente oricarei dactilografieri grabite, caci eu am sute la doar cateva caractere), brand se traduce prin marca. Iar marca inseamna: “Semn distinct aplicat pe un obiect, pe un produs, pe un animal etc. pentru a-l deosebi de altele, pentru a-l recunoaşte etc”.
    Inainte de a mai explica si altora ca nu exista branduri in blogosfera romaneasca, gandeste-te ca tu esti unul dintre ele. Nu cel mai apreciat, nu cel mai cautat, nu cel mai la moda. Dar esti. Daca, dupa tine, asa ceva nu exista (branduri in blogosfera romaneasca) atunci, te rog, fa-ti un bine si nu mai filozofa aiurea pe marginea presei on sau off-line.
    Din ce citesc eu, nu esti nici complet pe dinafara, nici complet inauntru. De obicei, in cazurile astea, sfarsesti stergandu-ti palma de draperia buncii.
    Mult succes!

    Reply
  2. PAH

    N-ai inteles absolut nimic. Imi pare rau. Cred ca am pierdut timpul de pomana. In niciun caz nu spunem amandoi acelasi lucru. Si chiar daca mai gasesti pe cineva care sa te sustina in afirmatiile tale aberante despre branduri, aminteste-ti ca “Non idem est si duo dicunt idem”. Lasa o vreme blogul la o parte. Stiu ca poate teplictisesti la serviciu, dar mai ai inca timp sa pui mana pe o carte, fie ea si virtuala/ digitala. Daca vrei sa te respecte cineva, documenteaza-te, mai intai, si scrie cu masura dupa aceea.

    Reply
  3. oana

    Referitor la afirmatia ta,am cel putin 20 de definitii care ar putea sa-ti explice ca un brand poate fi atat tangibil cat si intangibil.Mai mult decat atat,cea mai mare valoare a unor produse sau organizatii sunt numele sau brand ID-ul,care nici nu se mananca nici nu se imbraca decat metaforic(poate)
    Pentru oricine care intelege cate ceva din ce iti spune PAH, e evident faptul ca nu spuneti amandoi acelasi lucru.
    Ca sa intelegi mai bine despre ce vorbeste el,ti-as recomanda sa citesti o care foarte interesanta numita “Despre brand” a lui Wally Olins.
    Sper sa-mi iei in considerare sfatul.Eu zic ca ai avea mai multe de castigat.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.