Dupa experienta ce a ajuns capitol de carte de relatii publice de la Nestle, azi urmeaza BP, compania petroliera engleza care a pierdut o platforma petroliera in Goful Mexic luna trecuta.

BP oarecum a reactionat corect o data cu dezastrul ecologic cauzat de una din platformele sale, insa reactia lor s-a limitat la a face lucrurile ca sa fie facute nu si ca sa abia rezultate. Drept urmare si-au schimbat pagina oficiala adaugand cateva informatii despre revarsarea petrolului si cateva masuri luate pentru a minima efectele si cam atat.
Au uitat ca pe langa pagina lor oficiala care nu e decat o alta pagina de net, nu e buricul internetului, mai sunt si multe alte canale de comunicare si colaborare numite simplu: retele sociale.

Drept urmare a aparut un cont pe twitter care are mai multi followeri decat conturile oficiale Bitrish Petroleum, care vorbeste in numele lor, care are logo-ul lor, care ofera exact acele informatii pe care lumea le crede, iar compania nu le poate apara. Cum ar fi aceasta:

Ce face compania petroliera? Mai nimic. Se limiteaza in a da comunicate de presa seci, nu cauta sa opreasca valul de reactii negative si nici macar sa ii raspunda. Ei sunt undeva superiori, neinteresati de retelele sociale, undeva in afara lor, acolo unde lumea face orice altceva decat sa piarda vremea pe internet si sa isi creeze astfel pareri.

Ce ar trebui sa faca o companie de PR care se ocupa de promovarea cuiva? Trebuie doar sa urmeze capitolele din manualul de social media si sa le aplice. Trebuie sa monitorizeze toate canalele relevante dupa cuvintele cheie, dar nu canalele ce lor li se pareau relevante acum 10 ani, pentru ca ele se schimba in permanenta.
Trebuie sa angajeze persoane care stiu despre ce e vorba in social media, dar si cum sa lucreze cu aceasta. Trebuie sa vada ca retelele sociale pot implica alte persoane decat directorul de PR scolit pe bancile de la ASE si cu nopti pierdute in cluburi sau la munte. Trebuie sa isi dea seama ca in retelele sociale se investeste acum, nu dupa ce un eveniment – orice eveniment – se poate intampla. Mai ales, trebuie sa isi faca numele cunoscut in retelele sociale, nelasand astfel vreo vulnerabilitate deschisa cuiva care vrea si poate folosi numele c0mpaniei intr-un mod neplacut.

Nu am scris ideile de mai sus la liniuta, tocmai pentru a face persoanele carora le este adresat articolul atente la text. Pana una alta, nu putem decat sa punem mana pe pix, sa notam greselile pe care le face BP acum – cunoscand experienta Nestle – sa le analizam in orice companie si sa gasim solutii ca acestea sa nu se produca.

Daca vreti si exemple de buna purtare in .ro avem romtelecom si clicknet pe twitter, conturi active care raspund oricaror cerinte, dar si vodafone pe tot ceea ce inseamna social media.

Articol inspirat de aici.

About The Author

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

4 Responses

  1. Cosmin

    Exacerbezi o mica felie din ce au ei de acoperit. Presa scrisa si TV-ul face legea in domeniu, nu twitter.
    PS
    Eu minimez, tu minimezi, el minimalizeaza. Asa e? :p

    Reply
  2. ovidiu

    cat de serioase sunt informatiile transmise pe twitter si facebook. ai incredere intr-un manager care apare intr-un interviu la TV sau intr-un tweet anonim. Companiile petroliere nu prea au treaba cu social media. Am inteles ca fmcg-ul se preteaza la asa ceva, dar o corporatie petroliera isi pierde din credibilitate daca alege sa comunice mai mult pe internet.
    Probabil ca BP comunica cu cei afectati in mod direct de scurgerea de petrol, nu cu indivizii care se afla la 3000 de km distanta.

    Reply
  3. Mihai

    pai nu au nevoie de PR in retele de socializare pentru ca acestea nu inseamna nimic. e ca si cum ar face campanii intr-o tara in care nu au benzinarii. si pana la urma petrolul nu are nevoie de reclama, ca nu raman cu el nevandut sa li se strice prin depozite.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.