Mai am povesti din Africa pe care trebuie sa vi le spun. Azi vorbim despre preturi si economia lor, dupa ce saptamana trecuta auzisem la un radio african o  intrebare pentru primul ministru daca si Africa de Sud intra in criza dupa cupa mondiala. Primul ministru a declarat ca e prea devreme ca sa faca calculele, iar acestea se vor efectua dupa fluierul final, atunci cand vor calcula cat au investit in infrastructura, aeroporturi, autostrazi, servicii si ce au primit inapoi.

In rest Africa de Sud se bucura de un TVA de 14% si de o evaziune fiscala interesanta. Pe langa frizeriile de la coltul strazii si telefoanele mobile cu abonament pe post de telefoane publice pentru bastinasi,  africanii te intreaba de fiecare data de cate ori platesti cash daca vrei chitanta sau nu. Daca nu vrei chitanta vanzarea nu trece prin casa de marcat. Totusi daca platesti cu cardul, nu stramba din nas, iti ofera bon si se bucura ca ai cumparat de la ei. Dar oare cati au carduri sa plateasca cu ele?

Teoretic Africa nu cunoaste conceptul de criza economica asa cum il au europenii, ei au Ferrari Store atat in mall-uri cat si in aeroport, doar, doar turistii si cei cu bani cumpara ceva. Si spun ca nu cunoaste criza economica pentru ca la ei e o criza economica continua. Preturile sunt asemnatoare cu cele de la noi, o sticla de cola 6,5 lei (13.99 ranzi), benzina mai ieftina putin ca motorina 8 ranzi (aproape 1 euro), mancarea acceptabila, o masa completa aproape 10 euro.

Daca va ganditi ca africanii sunt bogati, am vazut ca ei inca umbla cu Espero-uri aduse din Romania, pe vremea cand inca se fabricau si Cielo-uri care inca mai functioneaza. Totusi masina lor nationala este Toyota, de la microbuzele care transporta oamenii ca pe cartofi in niste Toyota Quantum, la orice alt fel de derivata a marcii in masini mici, vechi, prafuite cu tapiteria rupta dar care inca te duc din punctul A in punctul B.

Chiar daca Africa are probleme cu apa, acum e iarna – sezonul secetos si nu va ploua pana in septembrie, ei nu au nici conceptul de apa imbuteliata. Se gaseste ceva apa imbuteliata in magazine, dar prea putina fata de cum avem noi rafturi intregi de apa pusa in sticle de plastic. In schimb ei se axeaza foarte mult pe sucuri naturale de portocale si alte fructe si Coca-Cola.

Mancarea lor  nu e diferita de cea europeana, probabil e doar adaptata la climat. Au tot soiul de preparate din carnati, acestia fiind mancarea lor de baza, impreuna cu fasole si alte minunatii. Hamburgerii de vita sunt nelipsiti din orice fast food. In schimb aproape orice magazin alimentar are si un raion de take away, un fel de fast food de unde poti sa iti iei mancare calda acasa. Cum ei nu au shaorme, vand acolo hamburgeri si carnati cu diverse chestii, de la cartofi prajiti la salate.

Probabil din cauza infractionalitatii ei n-au conceptul de magazine non-stop, toate se inchid noaptea. Doar niste Drive-in-uri sunt deschise pana la ora 2 noaptea, dar cu paza stricta.

Este foarte dezvoltat acolo trocul. Schimbul de bunuri pe bunuri, de animale pe bunuri, de animale pe mancare sau orice alt fel de schimb. Sunt o groaza de magazine pe marginea soselelor in zonele rurale care ii imbina pe agricultori sa le aduca lor produsele si primesc in schimbul lor ori bani ori altceva.

Pana una alta Africa de Sud, desi nu e o tara puternic industrializata si foarte bogata (a fost secatuita de toti cei care i-au luat diamantele si aurul), a reusit sa organizeze un campionat mondial pe principiul atat de binecunoscut la noi mana intinsa. Dar despre asta vom mai vorbi.

About The Author

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

One Response

  1. carbon14

    Nu e vorba ca i-a luat cineva aurul si diamantele. E vorba despre faptul ca elita alba din timpul apartheidului i-a tinut pe negri in saracie (chiar daca traiau mai bine decat cei din alte tari africane).

    Efectele se mai simt si acum, cand somajul e undeva pe la 30 la suta.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.