Nu exista nici un alt fel de dubiu, suntem vai de capul nostru. Daca nu am fi asa, cel putin ne-ar interesa de cel de langa noi sau cel putin de noi sau cel putin de tara asta sau de munca pe care noi o facem. Cum dupa atatia ani de comunism urmati de atatia ani de saracie si scandaluri politice am ajuns sa nu ne mai pese de niciuna din cele de mai sus.

Eu am fost crescut intr-o credinta si intr-o idee foarte buna: implica-te si ajuta. Asta fac, ma implic peste tot pe unde pot si ajut pe cine pot exact asa cum pot. Dar ma mahnesc de fiecare data cand ii vad pe cei din jurul meu indolenti si iresponsabili.

Pe scurt se aplica peste tot regula nu e treaba mea, sa o faca ala. Sau eu nu sunt platit pentru asta, imi bag picioarele sa isi ia ala muie. Ei bine nu isi ia numai persoana responsabila muie. Daca o tampenie din asta se intampla toata lumea e vinovata. De la ala care nu si-a facut treaba la timp pana la celalalt care stia de problema si nu s-a implicat mai departe.

Cam asa e in Ministerul Turismului. Toata lumea e indolenta si iresponsabila. Am dat dimineata un mail in care ceream raspunsul la o intrebare. Nu am primit nici acum un raspuns. In schimb, pe TV am spus ca am incercat sa contactez ministerul si n-am primit nici un raspuns, in secunda doi in minister se schimba siteul, iese de pe internet pagina care arata filmul de prezentare si altele, iar ministerul da un comunicat ce n-are legatura cu problema in cauza.
Noi vorbim de logo, iar ministerul ne raspunde de manualul de brand. Bineinteles, in manualul de brand sunt mai multe chestii decat un logo, sunt definite toate elementele campaniei brandului respectiv, cum sunt ele folosite, cum nu trebuie folosite, cum se anunta, etc, etc. Iar ministerul spune ca “elementele manualului de brand sunt originale şi nu încalcă dreptul de autor”. Nu a spus nimeni ca nu incalca dreptul de autor, numai ca nu sunt originale. Atat timp cat elemente ale brandului, elemente ale logo-ului se gasesc si in alte parti nu sunt originale.
Da, probabil logo-ul in sine, animatia respectiva sunt originale pentru ca sunt acolo o groaza de alte elemente care pot fi creatie propie. Dar nu elementele logo-ului. Cum le-a dat prin cap sa foloseasca frunza respectiva?

Astfel incat cineva din minister si-a dat acordul pe produsul asta fara sa se uite pe undeva, fara sa verifice ca logo-ul e original, fara sa aiba idee ca frunza asta despre care tot vorbim azi e una uzuala. Au zis, aha, asta e? Ok, cat costa? Atat? Hai va dam banii, ne luam dreptul si aia e. Am mai facut o campanie.  Am vorbit si cu un designer experimentat sa-l intreb ce parere are el ca designer despre asta. A zis simplu si sec: o furaciune, n-au avut chef sa faca un logo, au luat un logo ieftin cu 14 dolari pe care au incasat cine stie cate mii.

Ca sa fie si mai rau ceea ce zic, pe  langa faptul ca cine a fost responsabil de acest lucru in minister nu si-a facut treaba cum trebuie, domeniile de net au fost inregistrate de o firma de publicitate si o persoana fizica, inainte de a se anunta public numele campaniei, numele logo-ului, elementele acestuia. Mai mult decat atat sunt diverse alte domenii pe internet care inca sunt libere potrivit hotnews.

Si acum ma intreb, ma noi suntem prosti? Sau astia ne prostesc in fata? Cum adica cineva are mareata idee sa inregistreze explorethecarpathiangarden.ro pe 21 iulie? De ce ministerul nu are pagina asta inregistrata? Ei unde promoveaza campania asta de 850 de mii de euro? Pe hartie igienica?

In mailul trimis la minister am pus intrebarile astea, de bun simt si simple:

–    Cine este agentia care a dezvoltat logo-ul romaniei din comunicarea brandului?
–    Cu cat s-a platit acest logo?
–    In ce perioada si in ce interval de timp a fost realizat?
–    Cine si-a dat acordul pentru acest logo? Cine l-a aprobat?

Raspunsul nu l-am primit, dar s-a vazut in comunicatul de presa citat mai jos.

Update: citesc pdf-ul de prezentare al brandului si ma crucesc. De cine a fost facut de minister sau de THR-TNS?

About The Author

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

23 Responses

  1. Radu Boncea

    Ministerul va lua toate domeniile alea deja inregistrate daca doreste…se rezolva, totul este sa marce banu’. In loc sa fi dat cateva zeci-sute de euro va scoate din buzunar mii si zeci de mii de euro…o nimica toata, ca doar nu scoate Udrea din buzunarul propriu. Si noi o sa fluieram linistiti a paguba si o sa taiem cate o frunza la caini pana la anul cand o s-o luam de la capat.
    Daca luau domeniile alea acum cateva luni s-ar fi numit oameni responsabili si profesionisti, asa insa se cheama biznis mioritic.

    Reply
  2. iosif

    Ma nene si pentru 5000 de euro un designer mediu se pricepea sa il faca la fel, si sigur era mai original.
    E bine ca s-a gandit sa faca un brand, pacat ca e nevoie sa dea aproape un milion de euro la niste straini in loc sa ramana banii aici la noi in tara la un designer .

    ei ce i-au votat acum sa ai aplaude pt ca si ei platesc :))

    Reply
  3. Tudor

    Ca de obicei in Romania datul cu parerea este sport national si se practica mai ales in acele domenii in care toata lumea are senzatia ca “se pricepe”. Discutia de fata, ca si restul isteriei din mass-media nu face exceptie.

    In primul rand este vorba despre crearea unui BRAND de tara, nu doar a unui logo si atat. Un brand este mult mai mult decat un logo. Poti crea un brand puternic chiar si fara un logo exceptional. Reciproca nu este intotdeauna valabila: un logo exceptional nu garanteaza un brand puternic. Totul depinde de cei care lucreaza la crearea si implementarea brandului, iar acesta este un proces de durata care implica multe chestii, nu doar desenarea unui logo.

    S-ar fi putut face un logo mai bun? Cu siguranta! Intotdeauna exista loc de mai bine. Au dat dovada de comoditate alegand un simbol stock art? Probabil ca da! Sau poate ca nu au vrut sa-si bata capul. Sau nu au fost suficienti bani. Sau nu s-au priceput. Dar daca stam si criticam doar acel logo, vazut singular, atunci ne pierdem vremea de pomana.

    Pun pariu ca orice logo ar fi fost adoptat, criticile ar fi fost aceleasi.

    Eu sunt curios cum se va implementa BRANDUL in intregimea sa. Cum vor arata spoturile video? Cum vor arata standurile Romaniei la targurile de turism? Cum vor arata pliantele, materialele promotionale, cum vor suna textele, ce imagistica vor folosi, cum se vor folosi culorile… ? Va reusi brandul de tara sa mai indulceasca imaginea pe care o are Romania in Europa? Pe scurt: ce impresie isi va face un strain dupa ce va lua contactul cu informatiile despre Romania, comunicate de BRANDUL de tara? Va ramane cu ceva inchegat in minte, sau va vedea informatii si imagini disparate, fara un numitor comun?

    Cat despre logo… este ultima chestie cu care un turist strain si-ar bate capul atunci cand s-ar gandi la o posibila vacanta in Romania.

    Reply
  4. koso

    Citind printre rânduri pdf-ul de prezentare al brandului am găsit câteva greşeli, mai de ortografie mai de tehnoredactare, să nu mai vorbim de modul de exprimare. Oare şi prezentarea asta intră în suma plătită? un exemplu clar este la pagina 24 unde scrie socate în loc de scoate. “Numai o literă
    mare, ce socate în
    evidenţă elementul
    de diferenţiere,
    Munţii Carpaţ”

    Dezamăgitor!

    Reply
  5. Angela

    Vai ce griji îţi faci tu pentru brandul ăsta, de parcă l-ai fi făcut tu şi l-au furat de la tine. Se ştie doar că eşti plătit pentru circul ăsta, aşa că n-o mai face pe indignatul, că nu toată lumea e fan Realitatea şi Antene, în concluzie, nu toţi avem creierul spălat.

    // esti varza

    Reply
  6. lolek&bolek

    Intimplarea a facut sa dau chiar azi peste celebrul logo pe…o cutie de vin Franzia. Si inca in 3 exemplare. Pentru curiosi: franzia.com (sectia “Franzia is Better for the Planet”,dreapta jos); sau: bevlaw.com/bevlog/wine/worlds-most-popular-wine

    Reply
  7. dojo

    Deci io sper ca nu vom aveam explorethecarpathiangarden, ca ar fi cel mai cretin nume de domeniu. Ultima data cand cautam sa imi iau domenii pentru proiectele mele stiu ca ma dadeam peste cap sa fie scurte, logice etc. cu 4 cuvinte din astea, nici mama ciorilor din romania n-o sa il scrie corect.

    In ceea ce priveste restul daravelei, suntem prosti. Clar. Si nu stiu cat vom mai fi atat de prosti.

    Reply
  8. cristimegherlich

    Problema mai nasoala nu e lenea designerului, ci faptul ca belgianu care a desenat frunza e proprietar pe folosirea acesteia. Bazele de imagini nu vand materiale cu drepturi de autor, sunt numai drepturi de folosinta. in copncluzie avem un logo care nu e al nostru. mi se pare tare. englezii nu au asa ceva 😉

    Reply
  9. alin

    am citit pdf-ul. mi se pare un proces sanatos si logic. nu mi se pare ok sa fie o frunza care e pe shutter, dar restul, daca e sa se implineasca ce scrieun alt user mai sus (tudor), atunci,e ok.

    Reply
  10. Contrariat

    dincolo de aberatia copy-paste, o sa va rog sa studiati animatia celor 3 fragmente care se unesc, chipurile, in frunza aia vinovata… astia de la thr-tns n-au avut nici macar bunul simt sa “LEGE” cele trei fragmente de frunza finala… uitati-va la momentul “CONTOPIRII” si va veti da seama despre ce vorbesc.
    treaba de amatori. si da, animatia este originala si facuta in dorul lelii…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.