Ultima campanie electorala din internet a fost aia din 2009. A fost frumoasa, fiecare partid politic curta bloggeri, voia sa aiba de partea lui internetul. Nu erau prea multe mijloace de informare, aveam siteurile de stiri, blogurile cu acelasi trafic ca pana acum, dar influenta era mai mare. Atunci nu erau sapte milioane de romani pe Facebook.

Anul asta campania electorala s-a axat doar pe afinitati. Asta si dupa toate scandalurile cu DNA, cu mita electorala si te mai miri ce. Am avut intalniri la nivel inalt, astfel incat am aflat ca anul asta nu se mai dau bani pentru influenta politica in internet, ci doar pentru reclama standard. Asa am ajuns sa avem candidatii pe toti stalpii. De altfel, daca acum cinci ani de zile influenta politica era mai mult sau mai putin sincera, la nivel larg, anul acesta totul s-a bazat pe activism. Adica pe principiul iti place tie de un anume candidat, te duci acolo cu bani de acasa si il promovezi, poate dupa ce iese sau nu iese, iti iese si tie ceva inapoi.

Practic, pana la urma au fost niste bani aruncati pe oameni si pe influenta politica zilele astea.  Dar doar dintr-o singura parte. Anul asta Iohannis nu s-a aliat cu nimeni. Exista voci pe internet ca vin aia din spate. Care aia din spate?Iohannis e singur pe internet.

klaus

Adica nu vine cu nimeni in poze, pe Facebook, sa il sustina, sa aiba stampila sa isi puna increderea si influenta la bataie sa spuna ca eu … eu il vreau pe Iohannis. De fapt oamenii astia sunt, dar Iohannis le multumeste si nu se afiseaza brav cu ei la inaintare. Uite, asta ma voteaza pe mine, uite cat de smecher sunt eu. Nu, el face lucrurile simplu si le face.

Pe de alta parte, Victor Ponta se lauda cu oricine apuca.

ponta

 

De la Beligan, la Tudor Gheorghe, toti sunt aruncati in aceeasi claca. Aceea de a il sustine pe Victor Ponta. Toti artistii Romaniei se lauda ca il sustin pe Ponta la Prezidentiale, astfel incat oamenii sa stie cu cine voteaza. Si daca acum 5 ani oamenii ascultau, acum nu mai au nevoie sa asculte. Sunt oarecum tratati ca nsite oi. E pe principiul bai oilor, nenea asta voteaza cu mine, votati si voi. Nu conteaza de ce, dar voteaza nenea asta, hai si voi ca voteaza nenea asta.

Astfel Ponta si-a atras langa el oamenii care sa aduca si alti oameni. Functioneaza aici un fel de schema piramidala. Si, de altfel, daca acum cinci ani au dat bani pentru influenta politica de ce n-ar da si acum. Pana la urma e dreptul la imagine si atat timp cat partidul iti foloseste imaginea in scopuri de propaganda electorala, trebuie sa primesti si tu ceva.

Asa incat de la Ponta au primit bani artistii, dar si cam orice persoana publica care a fost astfel nevoita sa se asocieze cu imaginea lui Victor Ponta. As dori doar sa adaug ca o data asociat cu acesasta imagine te asociezi si cu lista celor 38. Dar asta conteaza acum, cine țipă cel mai tare. Motivele sunt inexistente, iar asta ati vazut in cele doua dezbateri de aseara si alaltaieri seara.

Presa este aservita politic

Asta o stie toata lumea. Presa standard este aservita politic. Nu si presa din new media. Online-ul pe alocuri a fost parasit de politicieni si au preferat sa nu mai apeleze la felul asta de influenta, pentru ca stiu clar, ca o data nu poate converti din online in offline suficient (desi exemplul Monica Macovei este extrem de graitor. Cu o campanie exclusiv in online, Monica Macovei a obtinut 120.000 de voturi in Bucuresti numai.). Si a doua oara pentru ca nu si-au dorit sa isi bata capul cu internautii. Categoric, avem doua paliere si doua miscari importante in online. O data Gandul lui Adrian Sarbu care e cu Iohannis si polul televiziunilor subjugate lui Ponta. In schimb online-ul e destul de liber, dar destul de polarizat pro Iohannis.

Si in schimb, in afara articolelor publicitare pe principalele siteuri de stiri, nu am vazut alte mentiuni clare ale candidatilor la presedintie.

Influenta in online se adreseaza tinerilor

Sa revin putin. Oamenii din online cu care am vorbit, sustin ca nu sunt platiti de catre partide. Dar anul asta vedem o dezvoltare diferita a comunicarii in online. Vedem cum vloggerii au fost bagati in seama sau cel putin au transmis mesaje electorale. Atat timp cat ai o pagina pe internet de 200.000 de likeuri esti un pic mai important. Daca e sa le dam crezare si sa intelegem ca acestia nu primesc nimic in schimbul afinitatii electorale, atunci e bine. Daca in schimb au fost platiti, inseamna ca investitia e de lunga durata. Publicul acestor oameni de pe internet este unul tanar, eventual sub 18 ani. Sunt acei oameni targetati de toate campaniile publicitare, e acel public pe care vrei sa ti-l cresti.

De fapt asta e diferenta. Daca Ponta prin artisti si Arafat si alte personalitati, se adreseaza publicului batran, care ii cunoaste pe oamenii aia de la televizor sau de la spectacolele de la mare din anii ’90, pe internet Iohannis se adresaza viitorului Romaniei, publicului care in doi ani va vota pentru prima data sau publicului care acum termina facultatea si pleaca din tara. Asta e publicul pe care vrei sa-l cresti, pentru ca va fi fidel si in anii ce vor urma.

About The Author

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

One Response

  1. cetateanu4

    cristi, esti cel mai tare blogger din ro, fara misto (nu ca aia cu margareta in mana, sa votez, sa nu votez)
    care-i totusi faza cu arafat?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.