De fapt, cine-l crede?  De fapt, ce n-a facut? Asta la un an de cand este inscaunat in fraiele primariei.

Ce a facut bun … e chestia cu parcarile. M-au abordat ultima data doua tanti foarte de treaba, in centru, care se asigurau sa parchez cum trebuie, ma interbau cat vreau sa stau si m-au asistat la plecare ca nu cumva sa lovesc pe cineva.

O lectura a unui discurs de doctor usoara de duminica.

DISCURS SORIN OPRESCU

Bună ziua d-nelor şi d-lor,
Bine aţi venit!
Dragi bucureşteni!
Se împlineşte un an de când mi-aţi acordat încrederea dumneavoastră şi m-aţi ales să conduc destinele Capitalei României. Şi mai bine de un an de cand m-am  retras din PSD şi am candidat independent la Primăria Generală. V-am promis atunci că nu mă voi întoarce în partid şi că voi lupta pentru interesele românilor din postura de independent. Şi m-am ţinut de cuvânt!
Vin acum cu capul sus, vă pot privi în ochi şi vă pot spune ca odata ce v-am caştigat încrederea şi respectul, voi face tot ce imi sta în putere, să nu le pierd.
Şi cred că înainte ca diverse voci pro şi contra independentului Sorin Oprescu să vă poată influenţa, dumneavoastră care trăiţi în acest oraş vedeţi şi simţiţi schimbarea.
Aşa cum v-am promis, planul meu este să transform Bucureştiul într-un oraş în care să trăiţi, nu doar să locuiţi! Mi-aţi dat 4 ani să fac asta.
Am promis să redau Bucureştiul, bucureştenilor!
……..
În urmă cu 3 zile, prin adresa 21542 am înştiinţat societatea Dalli Exim SA că încetează contractul cu nr 20 din 1995, adică toate parcările exploatate de DALLI intră de acum în administrarea Primăriei Municipiului Bucureşti.
Am arătat că acest contract de exploatare a domeniului public este ilegal, încă de când am venit la Primărie. Deşi exista motivaţia juridica a anularii lui, am preferat să nu fac din asta un spectacol şi nici o miză pentru alţi potenţaţi financiar. Aşa că am creat o structură în cadrul Administraţiei Străzilor care să poată gestiona parcările Bucureştiului, în interesul dumneavoastră.
Predarea-primirea celor peste 3 300 de locuri de parcare se va face în 30 de zile de la notificare, astfel că până la data de 11 iulie, toate parcările capitalei vor fi administrate de Primăria Municipiului Bucureşti.
Precizez că pentru ca Primaria să reia în exploatare locurile de parcare din Bucureşti, nu este nevoie de niciun proces. Contractul Primăriei Generale cu societatea Dalli a expirat din 2005, iar actul adiţional de prelungire este lovit de nulitate absolută, întrucât a fost realizat cu încalcarea prevederilor legale în vigoare, la data semnării actului.
………
O altă preocupare majoră a mea este situaţia parcurilor din Bucureşti. De aceea, am dispus desfiinţarea a 240 de construcţii amplasate ilegal pe domeniul public.
Astfel am reuşit să recuperez, până acum,  peste 35.000 de mp de spatiu verde, în timp ce alţii au pierdut sau au retrocedat zeci de hectare. De asemenea, sunt într-o colaborare strânsă cu Parchetul General al României pentru stoparea construcţiilor care se fac neautorizat în parcurile Bucureştiului, pe spatiu verde, în zone declarate monument istoric. Aştept rezultatele anchetelor şi oprirea construcţiilor sau demolarea celor ridicate fără autorizaţie. De asemenea, solicit Guvernului României să intervină direct pentru exproprierea terenurilor retrocedate în parcurile capitalei şi trecerea lor în domeniul public. Ştiţi deja două situaţii cel putin incredibile: Parcul Circului şi Parcul Tineretului. Şi în acelaşi context, vreau să reamintesc că voi ataca hotărârile Consiliului General, privind trecerea parcurilor Izvor şi Crângaşi şi a spatiului verde de la Universitate în administrarea sectoarelor. Odată, din cauză că hotărârea luată este ilegală şi în al doilea rând, din cauza că mă opun retrocedărilor de teren pe spatiu verde şi transformarii parcurilor bucureştene în teren de ping-pong între marii investitori imobiliari. Fac tot ce-mi stă în putere să salvez patrimoniul oraşului.
Pentru că parcurile sunt ale cetăţenilor şi nu la cheremul autorităţii sau al diverselor interese, la inceputul acestei luni am supus dezbaterii publice un proiect de hotărâre pentru protejarea spaţiilor verzi.

Aceasta prevede nu numai că bucureşteanul poate sta pe iarbă, se poate plimba cu bicicletele şi cu rolele în parc, dar şi că firmele sau cetăţenii care nu respectă spaţiul verde vor fi sancţionaţi aspru. Cele mai multe amenzi au fost majorate, de zeci de ori.
………..
Un Bucureşti mai curat! Nu mai este doar o promisiune, ci se transformă cu fiecare zi, în certitudine. Am avut deja în dezbatere publică şi urmează să supun acum aprobării Consiliului General un proiect de hotărâre privind introducerea brevetului verde. Acesta prevede măsuri obligatorii de igienizare pentru constructorii care execută lucrările în Bucureşti. Dar, am plecat de la spălatul trotuarelor, de la curăţenia străzilor, de la plantarea de flori şi popularea cu păsări a parcurilor, până la defrişarea copacilor bătrâni, plantarea de arbori şi arbuşti noi şi refacerea cimitirelor.
Şi în ceea ce priveşte curăţenia în cimitire, eu nu glumesc. Pentru că cine nu-şi cinsteşte înaintaşii, cine nu-şi respectă trecutul, nu are prezent şi nu poate avea viitor. Vom începe cu cimitirul Bellu, care păstrând proporţiile, la sfârşitul acestui an va arata la fel de civilizat ca şi cimitirele din marile capitale ale Europei.
……………………………..
Fac investiţii în folosul cetăţenilor!
Eu pun înaintea oricărui interes, nevoia cetăţeanului, indiferent de comentariile pe care unii le fac, în urma deciziilor pe care le iau. Din acest motiv, mi-am alocat mare parte din timp şi din energie, rezolvării unei probleme aruncată de ceilalti la coada intereselor. Ştiţi foarte bine că, deşi existau bani europeni alocaţi prin BEI programului de reabilitare a şcolilor, în 5 ani au fost terminate 5 şcoli din 102 incluse în acest proiect. Repet: cu bani europeni. La preluarea mandatului erau licitate şi adjudecate numai 47 de şcoli din 102, ultima licitaţie fiind organizată în septembrie 2007. Dar în 11 dintre cele 47 de şcoli, nu mai era nimeni, lucrările erau abandonate. Nici măcar contractele de proiectare nu erau întocmite pentru restul şcolilor.

În acest moment bilanţul celor 102 şcoli este următorul:
Avem 8 şcoli finalizate şi 2 şcoli cu lucrările încheiate, dar fără sălile de sport.  Sunt 26 de şcoli în lucru, dintre care 20 se vor finaliza până la 15 septembrie anul acesta.  Adică reabilităm 20 de şcoli, într-un an. Şi am incheiat procedurile pentru reabilitarea tuturor şcolilor cuprinse în program.
Deci, ei au făcut în 5 ani- 5 şcoli. Eu fac 20 de şcoli, într-un an.
…………………..
În privinţa construirii de grădinţe, suntem în discuţii înaintate pentru ratificarea creditului Băncii Europene de Investiţii pentru finanţarea acestora. Studiile de fezabilitate sunt gata şi intră în şedinţa Consiliului, imediat după ratificarea creditului BEI. Grădiniţele vor fi amplasate în curţile unor instituţii de învăţământ existente, a căror suprafaţă permite aceste noi construcţii. Vorbim despre 20 de grădiniţe, care vor aduce un plus de 2 000 de locuri, pentru copiii din Bucureşti.

………………………….

Descongestionarea traficului.
Am moştenit un şantier imens: Pasajul Basarab. Ne-am stabilit astfel proiecţia bugetară încât, anul acesta investim în acest proiect 210 milioane de RON.  Nu contează că nu eu, Sorin Oprescu am propus această mega-investiţie, ci că bucureştenii au nevoie de pasaje, pentru un trafic fluent. Este un copil pe care l-am moştenit, dar pe care mi-am asumat că o să-l cresc. Tineţi minte că numai pentru aprobarea studiului de fezabilitate, finalizat în  2001, a fost nevoie de 3 ani, şi le-au mai trebuit încă 2 ani să atribuie contractul. Lucrările au demarat abia la finele anului 2006, cu termen de finalizare aprilie 2008, de altfel nerespectat şi nerealist.  În afară de timp pierdut, s-au pierdut foarte mulţi bani, datorită boom-ului imobiliar. Preţurile terenurilor şi imobilelor expropriate au crescut exponenţial. Anul acesta, am efectuat mai mult de 50% din exproprieri.
La venirea în Primărie, am fost obligat, în primul rând să pun în legalitate acest proiect. Multe lucrări executate, nu aveau nicio legatură cu prevederile contractuale. Am reuşit şi lucrările au fost reluate şi plătite, cu respectarea legii.
Nici în privinţa execuţiei obiectivului nu stăteau mai bine: 25% la venirea mea la Primărie. Restul de 75% din lupta îmi rămâne mie. Dar acum vă pot spune că la pasaj se lucrează şi va fi finalizat anul viitor, în septembrie.
La Pasajul Băneasa, investiţie care aparţine Ministerului Transportului, Primăria Municipiului Bucureşti şi-a încheiat partea de lucrare la termenul convenit, adică pe 15 mai. Dar, pentru că defluirea traficului de la Băneasa să nu se transforme în conflict la Piaţa Presei Libere, am propus de urgenţă construirea unui pasaj, al cărui proiect a fost aprobat deja în sedinţă CGMB din 2 iunie. Ne dorim să îl executăm în termen foarte scurt, cât mai aproape de momentul finalizării pasajului de la Băneasa.
Mai avem deja aprobate două pasaje, este vorba despre pasajul pe sub calea ferată, Elena Văcărescu-şoseaua Nordului şi pasajul superior d-na Ghica-Colentina, şi in lucru studiul de fezabilitate pentru pasajul subteran Elena Văcărescu – Gârlei, pe sub DN1, pentru execuţia cărora avem însă nevoie de bani europeni, prin intermediul Agenţiei de Dezvoltare Regională Bucureşti-Ilfov.

Chiar acum modernizăm două bulevarde cu linii de tramvai: pe strada Viitorului, de la Lizeanu până la Piaţa Galaţi, refacem structura şi infrastructura, se reabilitează linia de tramvai şi reţelele edilitare. Lucrarea va fi încheiată la sfarşitul lunii august. La inceputul acestei luni am intrat pe strada Tunari, de la b-dul Ştefan cel Mare până la Piaţa Galaţi, cu acelaşi tip de lucrări. Termen de finalizare: sfârşitul anului.
În luna iulie, începem diametrala Nord-Sud (Buzeşti-Berzei-Uranus), adică vor începe lucrările pe cele două tronsoane, din Piaţa Victoriei până la Polizu şi de la Ştirbei Vodă, până la Vasile Pârvan. Estimăm ca lucrarea să se încheie la jumătatea anului viitor, din cauză că suntem conditionaţi încă de exproprieri.
Anul acesta vom reabilita 34 de străzi, în toate cele 6 sectoare şi vom face lucrări de întreţinere, pe alte 100 de străzi.
În prezent suntem în lucru pe următoarele străzi din Sectorul 5: str Anghel Saligny, pe str. Salviei, pe str Bachus,  pe str. Freamătului şi pe str Humuleşti.
Tot acum reabilităm străzile Baldovin Pârcălabu şi strada Maltopol, din Sectorul 1.
Nu sunt în lucru 100 de străzi în acelaşi timp. Refuz să lucrez în sistem heirupist şi să arunc banii bucureştenilor pe fereastră, creând în acelaşi timp un trafic infernal.
Prefer să lucrăm coerent, după un plan bine stabilit, să legăm lucrările între ele pentru a rezolva o criză, nu pentru a o adânci.
Şi pentru că suntem la acest capitol, o să vă explic care este stadiul proiectului meu privind autostrada suspendată. Este terminat studiul de pre-fezabilitate. Specialiştii pe infrastructură, împreună cu consultanţi externi au stabilit un traseu al autostrăzii. Se fac calculele de preţ pe module. Îmi propun ca în următorii 3 ani, să finalizez măcar 11 km.
Tot ca masură pentru descongestionarea traficului ne preocupă construirea parcărilor. Există 21 de proiecte de parcări subterane, aprobate de Consiliu General. 8 dintre acestea, care înseamnă peste 7 300 de locuri de parcare, au fost selectate pe criterii de regim juridic al terenurilor şi prioritizare zonală. Proiectele se vor derula în regim de parteneriat public-privat. Estimăm că peste două luni vor fi lansate licitaţiile pentru aceste parcări.
Şi suntem în discuţii avansate şi pentru construirea a 21 de parcări supraterane, pe terenuri aflate în proprietatea Primăriei Generale, în cele 6 sectoare. Parte din ele vor fi construite prin credit extern. Este vorba despre creditul pe care împreună cu echipa mea, îl negociez cu Banca Europeană de Investiţii  începând din noiembrie, anul trecut. La începutul discuţiilor ne-am axat pe construirea de grădiniţe şi săli de sport, ulterior discuţia s-a extins şi am obţinut bani şi pentru construirea unor parcări supraterane. Este vorba despre 140 de milioane de euro.
Creditul va fi ratificat în maximum două luni. Deci, aduc bani europeni pentru proiectele Bucureştiului.
…………………
O altă prioritate este reabilitarea zonelor cu deficit de servicii de alimentare cu apă şi canalizare. Intrăm în execuţia acestui tip de lucrare pe 6 străzi din cartierul Ion Creangă şi alte 7 din cartierul Andronache, din sectorul 2. Documentaţia de licitaţie este în curs de întocmire, banii sunt alocaţi, iar termenul de execuţie este de un an. Şi în sectorul 4 vom face astfel de lucrări în cartierele Progresului şi Apărătorii Patriei, unde anul acesta intenţionăm să intrăm pe 34 străzi. Asta pe lângă lucrările aflate în curs, cu bani de la Banca Mondială.
………………..
În privinţa consolidărilor clădirilor cu risc seismic ridicat vă reamintesc că în 18 ani au fost consolidate  doar 12 imobile. Acum, se lucrează la 4 blocuri, iar 16 imobile sunt în pregătire pentru execuţie. De asemenea, se află în curs de elaborare un număr de 12 proiecte pentru consolidare şi încă 24 de proiecte sunt în pregătire pentru licitaţie. Pentru acestea se poate estima o perioadă de 3-4 ani în care pot fi consolidate. Rămân 318 imobile încadrate în clasa I de risc seismic pentru care nu se poate estima perioada în care vor fi consolidate, atât timp cât asociaţiile de proprietari nu colaborează în solidar cu municipalitatea în acest sens.
……………..
Al doilea mare proiect moştenit şi asumat este Stadionul Naţional Lia Manoliu. La venirea mea la Primărie, pe locul stadionului am găsit o groapă, adică stadiul execuţiei lucrărilor de construcţie şi montaj era 0%, iar acum se vede cu ochiul liber dezvoltarea acestui proiect. Am alocat 40 de milioane de RON pentru acest an, mai vine Guvernul cu de 4 ori această sumă. Suntem la zi cu plaţile.  Constructorul are o întârziere de lucru de 20 de săptămâni. Aşa cum stiţi termenul de finalizare a acestei investiţii este 31 august 2010. Data reală a încheierii lucrărilor, dacă întârzierile nu vor putea fi recuperate, este finalul anului 2010. Asta înseamnă că toate supoziţiile potrivit cărora finala UEFA nu se poate juca pe Lia Manoliu în 2012, sunt false. Ştim foarte bine că stadionul trebuie omologat UEFA şi că pentru asta e nevoie de o perioadă între 6 luni şi un an şi de aceea am grăbit lucrările şi am acordat la timp finanţarea. Şi să ne lămurim şi în privinţa acoperişului: sigur va avea acoperiş pe tribune, aşa cum este prevăzut în contract. În privinţa cupolei, care nu este prevazută în contract, discuţiile rămân deschise, din punct de vedere al legalităţii şi al finanţării. Când spun discuţii mă refer la cei trei factori implicaţi: Primărie, Guvern, Constructor.
………………
Reabilitarea Centrului Istoric al Bucureştiului este nu numai o promisiune, ci o mare urgenţă.
Sunt nevoit să revin şi să spun că lucrările de reabilitare a celor 14 străzi trebuiau finalizate în aprilie 2008, înainte de începerea mandatului meu, că acum sunt reabilitate doar 4. Am facut o analiză temeinică a execuţiei lucrărilor şi a plăţilor făcute. Şi am constatat că s-au executat lucrări neprinse în contract şi se solicită milioane de euro, în plus. Rezilierea contractului este posibila oricând. Încerc însă să evit să pierd timpul cu noi proceduri de atribuire şi contestaţii. La începutul săptămânii, m-am întâlnit de patru ori cu reprezentanţii Sedesa pentru a găsi o soluţie prin care ei să îşi asume întârzierile, iar noi să ne asiguram urgentarea lucrărilor de reabilitare a Centrului Istoric. Discuţiile sunt încă deschise şi prefer să nu mă pronunţ asupra deciziei luate, înainte ca noi să finalizăm negocierea.
……………
Administraţia Spitalelor
La cererea mea, la sfârşitul anului trecut, printr-un proiect pilot, Guvernul României ne-a dat în administrare 18 spitale din Bucureşti. Am creat o structură la nivelul Primăriei pentru administrarea lor, care funcţionează din aprilie şi tot de atunci, are la dispoziţie şi buget. Din mai, Administraţia Spitalelor a început să acopere costurile legate de utilităţi, dar şi alte cheltuieli administrative. Suma transferată în luna mai a fost de peste 4 milioane de euro şi a reuşit să echilibreze bugetele majorităţii unităţilor sanitare. Exemple concrete: spitalul Caritas era la un pas de a rămâne fără apa, gaze şi energie.
La Spitalul Colentina, în trei luni am redus datoriile istorice de la peste 250 miliarde de lei la sub 40 de mld de lei vechi, iar la toate celelalte spitale s-au achitat datoriile.
Plata utilităţilor a făcut posibilă utilizarea fondurilor primite de la Casa de Asigurări de Sănătate pentru suplimentarea cheltuielilor cu medicamente şi consumabile medicale. Faţă de alte spitale în care pacienţii au fost trimişi să îşi cumpere medicamente sau au sistat efectuarea de analize medicale, acest lucru nu se întâmpla în spitalele coordonate de noi.
În etapa actuală s-au aprobat listele de investiţii în aparatura medicală care vor completa dotarea unitaţilor, acoperind puncte nevralgice ale acestora. Procedurile de achiziţie vor fi demarate în urmatoarele zile, astfel că luna viitoare acestea ar putea fi deja date spre folosinţă, în spitale. Au început lucrări de igenizare la spitalele Colentina, Malaxa si Gomoiu. S-au finalizat evaluările pentru demararea reparaţiilor curente în diferite unităţi sanitare, de la garduri la igienizare interioară, şi în parteneriat cu Ministerul Sănătăţii au fost accelerate lucrările de reconsolidare şi reabilitare a Spitalului Colţea.
……………
In privinta colaborarii cu viceprimarii si consilierii generali. Indiferent de cum incearca unii sa tensioneze relatiile dintre mine si ei, dupa un an se vede ca reusim totuşi sa ne intelegem.
O sa dau un singur exemplu: sunt Primarul care a trecut bugetul Primariei, din prima sedinta in care l-a supus dezbaterii. S-au purtat negocieri inainte, s-au adus amendamente in sedinta de Consiliu, dar la final s-a votat proiectul de buget propus de mine. Deci, se poate. Colaboram! Ma astept la aceeasi reactie din partea consilierilor generali cand le voi propune spre aprobare noua organigrama a Primariei Municipiului Bucuresti, menita sa eficientizeze institutia in interesul cetateanului.
Asta nu inseamna ca, la comanda politica nu mi s-au blocat proiecte in Consiliu General. Dar, nu ma dezarmeaza!
……………..
In privinta mass media, prin intermediul careia ne facem cunoscute actiunile, am un singur mesaj: Va multumesc!
Sunt oameni printre dumneavoastra care mi-au deschis ochii asupra neregulilor. Am tinut seama si asa cum stiti, am intervenit cat de repede am putut. Pentru acesti jurnalisti, intreaga mea admiratie. Transmit informatii opiniei publice, dar ajuta si la rezolvarea problemelor, in interesul cetateanului, pe care si ei il servesc.
Ma dezamagesc doar rautatea si duplicitatea celor care mai ieri clamau interesul public si respectarea legii, iar astazi vad in toate actiunile mele numai ce le sugereaza cei care-i platesc.
ACESTIA  sunt deranjati ca in institutia pe care o conduc incepe sa se instaureze o stare de normalitate. Marii potentati financiar, care isi facusera aranjamentele in spatele usilor inchise, constata ca nu am langa mine o gasca, ci o echipa care nu raspunde comenzilor lor. In acest fel, am de gand sa pastrez respectul si increderea oamenilor care m-au ales. Acolo unde am candidat: la Primarie!
Si pentru ca a inceput deja campania pentru presedintie, am si eu de transmis un mesaj:
Nu faceti speculatii ieftine pe seama mea! Nimeni nu ma va implica in certurile si aranjamentele politice de culise. Voi ramane fidel propriilor convingeri: vointa, interesul si binele oamenilor!
Va multumesc!

About The Author

Cristi Dorombach, problogger la piticu.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzica, viata de zi cu zi pe blog.

8 Responses

  1. phidas

    Cand aud de Oprescu ma gandesc la recordul cu mos craciunii si la cel cu cel mai lung carnat, de unde rezulta => Mos Carnat Oprescu 🙂

    Reply
  2. victorblog

    Nu ţin cu Oprescu, dar să fim realişti. Îl putem înjura dacă în patru ani nu reuşeşte să execute nici măcar 50 % din proiecte.

    Dacă însă reuşeşte să facă ceea ce alţii nici n-au început atunci merită toate aplauzele. Zic să aşteptăm măcar un an-doi şi apoi să tragem concluziile.

    E uşor să dai cu părerea din spatele monitorului. Şi mai uşor e să critici.

    Reply
  3. krossfire

    Problema e ca inca straluceste prin comparatie cu ilustrul sau predecesor care nici macar o chifla a recordurilor nu a putut face 😛

    Reply
  4. Andrei

    Praf rau… chiar as putea enumera ca toate proiectele actuale sunt incepute din fosta conducere a primariei.

    De 365 de zile nimic nou, doar ca parcarile de la Dalli au trecut la primarie, existau promisiuni ca vor fii gratuite insa se pare ca preturile tot cele vechi sunt.

    Sunt multe minusuri, insa lipsa prezentei la vot a decis.

    Reply
  5. lx

    Hai si voi de acuma! Dar ce-ati vrea? Sa recunoasca oficial ca freaca menta? E comunicat de presa totusi, trebuia sa sune bine!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.