Romanul cand nu mai poate sa fure, face greva.
Oranduiala comunista era ceva misto. In principiu se mergea pe ideea simpla ca noi ne facem ca muncim, ei se fac ca ne platesc. Sau timpul trece, leafa merge.
In liceu am avut-o diriginta pe Ecaterina Stroe, sotia lui Constantin Store, o femeie extraordinara, presedinta Aliantei Franceze Pitesti. Din cauza ei, am avut parte de implicare, sponsorizari, dotari acordate liceului de la Dacia. A fost misto, daca se putea, aveam parte de excursii, carti, evenimente, toate sponsorizate de catre Dacia. In vremurile bune Dacia a sponsorizat echipa de fotbal FC. Arges, a sponsorizat orasul Mioveni si a ajutat la dezvoltarea lui. Probabil ca a facut mult prea multe. Sau mai multe decat trebuia.
Fiind oranduire de stat lucrurile erau simple, fiecare lua ceva acasa, fiecare lua cate o piesa de masina, sau isi producea cate o piesa de masina. Toate masinile ce ieseau noaptea de pe portile intreprinderii ieseau cu portbagajul lasat. Mai picau cate unul, altul atunci cand politia mai facea filtre. Si toate astea pentru ca se putea fura. Omul se ducea sa munceasca, respectiv isi facea si ceva pentru el, de ce sa nu tii si un service acasa, de ce sa nu repari si inca doua masini in curte, asa faceai un ban in plus.
O data cu Renault, lumea a privit asta ca pe o relansare. Sau multi au vazut in asta o sursa noua de profit. Asa ca au asteptat ca Renault sa retehnologizeze fabrica de la Dacia ca ei sa isi faca treaba in continuare. Francezii au retehnologizat fabrica, au imbunatatit, au schimbat. Insa pe portile fabricii au inceput sa iasa din ce in ce mai putine piese.
Sa luam ziarele din anii ‘90 si sa le comparam cu cele de acum. Acolo se scria de masinile prinse la fitru cu piese de masina, acum mai greu, piesele au holograme si se gasesc in magazine, pe bani.
Drept urmare greva.
Sa nu-mi zica mie cineva ca la Dacia sunt conditii grele de lucru, sa nu-mi zica cineva ca sunt salarii mici atat timp cat juma de Pitesti face coada la portile fabricii ca sa prinda un loc in interiorul Dacia.
Romanii inca nu stiu ce e aia economie de piata. La 20 de ani de la revolutie, atunci cand noi am vrut economie de piata si cand am vrut sa nu mai facem ce am scris in primul paragraf inca nu vrem sa intelegem ca nu mai e ca inainte. Drept urmare, daca e ceva ce nu ne convine facem greva foameni, facem greva si demonstratii. Ne agatam de stat, ca sa ne dea statul, ca asa am invatat.
Asa si la Dacia. Oamenii muncesc si vor bani, fabrica ii plateste. In schimb fabrica incepe sa aibe profit, masinile se vand bine si sunt fiabile, culmea primele masini Dacia care sunt produse in Romania si nu se strica. In momentu asta lumea are de lucru, are de lucru bine, iar toate chestiile merg cum trebuie. Dar nu, sefii de sindicat sunt invidiosi pe faptul ca fabrica merge bine, pe faptul ca nu se mai pot desfasura afaceri ilicite, vorbesc cu lumea, lumea devine nemultumita, apar cereri, apar dorinte de salarii. Daca tot nu se mai poate fura, macar sa se mareasca salariile pentru a se acoperi pierderile personale.
Acuma ce sa faca si ei, Constantin Stoe s-a zbatut atatia ani pentru angajatii Dacia. Acum sunt altii, e miscare sindicala si drept urmare, sunt de capul lor, lasati la mana unor lideri de sindicat ce stiu ce interese sa isi urmareasca.
Drept urmare iese greva, angajatii stiu ca trebuie sa iasa in curte si sa strige, vrem salarii, vrem drepturi, vrem cota din profit. Prost! Veti salarii trebuie sa le dovediti angajatorilor ca aveti nevoie de salarii mai mari, trebuie sa le dovediti ca se poate sa va acorde salarii mai mari, trebuie sa le dovediti ca va duceti sa protestati pe niste motive perfect intemeiate. Nu puteti sa ziceti, firma are profit, vrem si noi salarii mai mari ca lucram in firma. Asta nu inseamna ca trebuie sa aveti un negociator, un om foarte bun la marketing care stie sa se duca sa discute cu un angajator.
Dacia acuza sindicatele ca incalca regulamentul intern, sindicatele ies in strada si protesteaza. Dacia da in judecata sindicatele pentru ca:
1. Neîntrunirea numărului legal de salariaţi membri de sindicat care să susţină declararea grevei.
2. Prezentarea, de câtre pârâtul SAD, atât în timpul negocierilor, cât şi la concilierea de la DMPS Argeş, a unor revendicări prin a căror soluţionare s-ar încălca norme legale imperative.
3. Íncălcarea, de către pârâtul SAD, a dispoziţiilor art.3 alin.4 din Legea nr.130/1996, care prevăd că ‚negocierea colectivă va avea ca obiect cel puţin salariile, durata timpului de lucru, programul de lucru şi condiţiile de muncă“.
4.Premeditarea declanşării grevei şi declanşarea acesteia ca urmare a abuzului de drept şi încălcării principiului bunei credinţe în desfăşurarea negocierilor de către SAD.
5.Íncălcarea, de câtre pârâtul SAD, a articolului 236 alin.3 din Codul Muncii, care arată că ‚la negocierea clauzelor şi la încheierea contractelor colective de munca, partile sunt egale si libere“
SAD este sindicatul de la Dacia. Iar in cererea asta de judecata s-ar adauga mult mai multe.
Pana la urma, lucrurile sunt simple. Singura problema e ca romanii nu vor sa le inteleaga. Nu-ti convine la patron, esti liber sa pleci mai departe. La poarta e coada de oameni care asteapta sa iti ia locul. Nu sunt calificati si vor salarii mai mari? China are milioane de someri.
De ce lumea vrea sa vina la Bucuresti? Sunt salarii mari, dar oare stiu ca trebuie sa si munceasca? Si daca asta se intampla si in tara, atunci nu e bine ca romanul e obisnuit sa bea juma de an, iar cealalta jumatate sa stea sa isi cumpere bautura. Nu?
Pana la urma de ce sa avem stiri de genul: Romania – cea mai buna fabrica a grupului Dacia – Renault, cand putem avea stiri de genul Romania – tara bananiera unde desertul acopera 80% din suprafata. La Bucuresti au loc lupte intre bandele sustinatorilor PSD-isti.
Ti-a placut acest articol? Aboneaza-te la feed-ul RSS sau citeste articole pe aceeasi tema din lista de mai jos.
Etichete: afaceri, apa, bani, bere, Bucuresti, carti, ces, dacia, dorinte, economie, evenimente, femei, fotbal, greva, it, magazine, mare, marketing, masina, masini, me, mita, personal, pitesti, Politica, pr, protest, PSD, rece, revolutie, romani, Romania, stiri, test, un an, unu, uti, vin, ziare







Publicat la data de 29.3.2008, ora 03:10
Sa te duci tu sa muncesti cel putin 2 luni la Dacia si apoi sa comentezi asa de mult. Nu e chiar cum spui tu !!!
Publicat la data de 29.3.2008, ora 10:25
Si tu ai inceput sa aberezi ? Pe timpul comunismului chiar se muncea.
Bai ai dracu bloggeri ( printre care si zoso ), ati devenit mari economisti, istorici si manageri. Mai cititi cartile de istorie si intrebati-va bunicii cum munceau si mai lasati dracu mouse-ul din mana ca ati inceput sa puteti.
Publicat la data de 29.3.2008, ora 10:32
Deci sa inteleg ca vrei sa fie somajul in floare sau esti doar ironic?
Angajatii nu au nici o vina ca muncesc pe salarii mici, statul, patronatele si liderii de sindicate sunt VINOVATII .
Publicat la data de 29.3.2008, ora 11:12
draga marius, te iau de mana te duc la mioveni iti arat roadele muncii
categoric … stiu ca se muncea 
Publicat la data de 29.3.2008, ora 12:41
Bai piticule eu inteleg ca esti “mare blogger” dar las-o baiatule mai moale cu aprecierele. S-a nascut vreun nou analist al vietii politice si sociale din Romanica si noi inca nu am aflat.Nu cred. Iti dau un sfat:Scrie si tu depsre lucruri care te avantajeaza. Care sunt acelea:ramane sa le descoperi singur.Sa fii iubit si fara frica…:))
Publicat la data de 29.3.2008, ora 12:57
Publicat la data de 29.3.2008, ora 12:57
munceste tu ca inginer pe 800 de lei net si apoi sa iti dai cu parerea…
Publicat la data de 29.3.2008, ora 13:17
@petre
Asta e tatiku … daca ati vrut toti sa va faceti ingineri, e inflatie acum.
Cand aveati 3500 de lei salariu ca sa frecati menta si un profesor avea 2000 de lei salariu era bine ?
Publicat la data de 29.3.2008, ora 13:26
@petre: esti tu inginer la Dacia si castigi 800 de lei net? Nu cred! Eu lucrez in industrie si-ti garantez ca un inginer are cu mult peste dublul sumei. Asta daca nu cumva esti inginer de dude si lucrezi ca femeie de servici
Publicat la data de 29.3.2008, ora 14:19
E simptomatica asta cu “munceste tu ca inginer pe 800 de lei net si apoi sa iti dai cu parerea…”…
Adica: “eu sunt inginer…eu trebuie sa am salariul mare, masina de serviciu, casa platita de firma…”
Si daca esti inginer ce?
Data fiind situatia de acum din Romania, daca tu ca “inginer” daca ai doar 800 lei atunci sincer nu cred ca meriti mai mult. Daca meritai mai mult iti gaseai sigur ceva.
Publicat la data de 29.3.2008, ora 14:59
de cand pana mea trebuie sa dea statu salarii mari celor care lucreaza in firme private ? nu-ti convine salariule, besi la altu dispus sa-ti dea mai mult. asa functioneaza economia de piata.
pe fiecare blog pe care s-a discutat de greva de la dacia, s-a gasit cate un dorel sa zica ca e statul de vina.
plange-te la stat ca au bugetarii salarii prea mari sau prea mici, nu aia care lucreaza la o firma privata.
sunt curios cat ii costa pe astia de la dacia sa angajeze 20.000 de chinezi si sa-i concedieze pe toti aia care nu vor sa munceasca. si atunci sa vada ei cum e deloc fara salariu si poate atunci o sa le iasa toate basinile din cap ca daca fabrica are profit tre sa le dea si lor o parte.
Publicat la data de 29.3.2008, ora 15:14
Pacat ca tot felul de pusti corditi (si aici nu ma refer la piticu) isi dau cu parerea in necunostinta de cauza. Poate ca nu e vina lor atata timp cat multi traiesc inca pe finantele lu’ taticu si mamica, ori s-au nascut copii de patroni (stiti la cine ma refer), sau, in cel mai fericit caz au prins un prim job bine platit, acum fiindu-le imposibil sa cosntientizeze multe dintre problemele cu care se confrunta angajatii de la Dacia.
Pacat ca multi va complaceti cu salarii de kko. Aveti idee cat este salariul minim in Franta (ca sa nu mai vb de alte tari membre UE)? Aveti idee cat ia un angajat al Renault din Franta? Avem cele mai mari preturi din UE la foarte multe alimente (si nu doar). Salariile sunt printre cele mai mici. De ce sa nu cerem salarii ca-n Franta, Germania sau Marea Britanie?
Inainte de a arunca comentarii idioate pe bloguri ganditi fratilor (pentru unii cei de la Dacia puteau sa le fie parinti)!
Publicat la data de 29.3.2008, ora 15:47
cel putin curios cum si tu, si zoso, si visurat ati scris despre treaba asta…
Publicat la data de 29.3.2008, ora 16:07
@brotacu: suntem in romania. cre’ca ar fi cazul sa nu ne mai comparam cu tot felul de tari in functie de cum vrem sa dam mai bine sau mai rau.
eu cand nu m-am inteles cu ultimul patron la bani dupa o saptamana mi-am dat demisia si m-am tirat in secunda doi. simple as that.
Publicat la data de 29.3.2008, ora 21:10
Bingo! Sa inteleg ca s-a atins un punct sensibil?
Publicat la data de 29.3.2008, ora 21:29
din pacate astea sunt salariile in dacia ,obnoxious si waven,si daca eram singurul in situatia asta nu cred ca faceau astia greva pentru mine OK..
Publicat la data de 29.3.2008, ora 22:00
geez, daca e vreunul la dacia cu salariu mic aduceti-mi-l mie in fata sa il bat bine pana ii vine apa la cap
voi ati vazut stirea cu barurile din fata uzinei dacia arhipline cu ocazia grevei?
Astia de la Dacia aveau salarii mai mari decat aia de la Arpechim, unde la Arpechim se lucreaza cu foc deschis si in conditii de poluare mult mai grele decat la Dacia … dar sa fim seriosi.
Si mai am una, Dacia are autobuze cu care isi aduce oamenii la munca de peste tot. Alte firme pauza … pe langa asta, la inceputul anilor 90 se vorbea de o linie de troleibuz de vreo 20 de kilometri din Pitesti pana la uzina … bineinteles ca au reusit sa bea banii de proiect repede.
Publicat la data de 29.3.2008, ora 22:17
Eu nu stiu daca aia de la fabrica mai fura acum sau ba insa stiu un lucru, ca in Mioveni erau pe strada aia principala 100 de magazine cu piese auto. Nu stiu daca mai sunt acum dar cei care au firme de distributie piese auto si duceau marfa in Bucuresti ori in tara faceau o evaziune fiscala incredibila. Cred ca nici 10% din marfa lor nu trecea prin contabilitate. Au afaceristii cu piese din Mioveni niste case sau niste masini de parca ar fi avut contract cu armata americana sau isi facea romanul revizie la 2 saptamani. Si mai stiu ca Piticu are dreptate cu furatul. La Colibasi s-a furat si pe vremea lui Ceasca insa mai subtire ca era frica mare de puscarie insa dupa revolutie era dezastru. Sau cine nu stie despre specula cu masini? Salariatii aveau dreptul sa-si cumpere masina la anumite perioade si era o intreaga filiera de vandut Dacii. Acum piesele nu s eprea mai fura pentru ca nu ai ce face cu ele daca nu le poti da in magazin. Majoritatea isi face masina in service, nu mai e ca pe vremuri cand fiecare era mecanic. Daca Renault muta fabrica aia de acolo orasul ala e terminat.
Publicat la data de 30.3.2008, ora 11:03
@sin
Abordare de 100 de puncte. Subscriu 100%
Publicat la data de 30.3.2008, ora 23:10
Piticule, crede-ma ca sunt conditii grele de munca. Ce se intampla in momentul asta la Dacia e sclavie. Ne trateaza ca pe aia din Maroc sau de la mama dracu’…
Nu lucrez si n-am legatura cu uzina Dacia dar am auzit si am avut si sansa sa vad cam ce e pe acolo.
Publicat la data de 31.3.2008, ora 00:16
dumis tu esti mai aproape, suie in maxi taxi si coboara in colibasi, apoi mergi pe jos
Publicat la data de 1.4.2008, ora 09:52
Te inseli cans spui ca sta lumea la coada!
Publicat la data de 11.4.2008, ora 01:46
[...] Piticu observă că românul, când nu mai poate să fure, face grevă [...]